Ubezpieczyciel Partner
Relacja między Ubezpieczycielem a Klientem jest normalną relacją biznesową. Polisa ubezpieczeniowa jest rodzajem umowy, która wiąże obie strony i określa ich prawa i obowiązki. Częścią umowy są Ogólne Warunki Ubezpieczeń (tzw. OWU), które uszczegóławiają zakres polisy a jeśli jakiś obszar jest niezdefiniowany można oprzeć się na zapisach Kodeksu Cywilnego i innych przepisach ogólnie obowiązujących.
Tak jak w biznesie, tak i w ubezpieczeniach etap zawierania umowy jest etapem dobrych relacji między partnerami. Można założyć, że każda ze stron działa w dobrej wierze i z intencją zawarcia umowy, która przynosi obustronne korzyści. Rynek ubezpieczeń jest tak zbudowany, że większość Klientów nie będzie miała okazji sprawdzić czy zawarta polisa zadziała, więc dobre wrażenie ze sposobu przedstawienia oferty, zawarcia umowy i adekwatnej ceny pozostanie. Cienie na dobrym wrażeniu mogą pojawić się z chwilą wystąpienia szkody. Skierowanie roszczenia odszkodowawczego nie oznacza, że Ubezpieczyciel przestaje być partnerem. Problem pojawi się wówczas gdy rozumienie wzajemnych zobowiązań wynikających z umowy (polisy) jest różne.
Ubezpieczyciel Przeciwnik
Jeśli polisa ubezpieczeniowa została odpowiednio dobrana i obie strony - a zwłaszcza Klient - mają świadomość zapisów w niej zawartych, partnerskie relacje na linii Klient - Ubezpieczyciel mają szansę pozostać w dobrym stanie. Z chwilą wystąpienia szkody, wdrażane są procedury związane z jej likwidacją, obie strony przystępują do literalnego czytania umowy (polisy).
Ze strony Ubezpieczyciela pojawia się szereg pytań i próśb o dostarczenie informacji i dokumentacji. Jeśli szkoda jest skomplikowana, pytań i dokumentacji będzie więcej. Jest to ten moment, gdy Klienci zdają sobie sprawę, że zanim otrzymają odszkodowanie czeka ich sporo wysiłku by potwierdzić, że polisa pokrywała ryzyka związane ze zdarzeniem, nie miały miejsca okoliczności wyłączające odpowiedzialność ubezpieczyciela a także by udokumentować wysokość powstałej szkody. Bywa, że w odbiorze Klientów procedury likwidacyjne wywołują wrażenie zmiany relacji między stronami z partnerskiej na konfrontacyjną a działania likwidatorów oceniane są jak szukanie sposobu na uniknięcie odpowiedzialności. W rzeczywistości w zdecydowanej większości przypadków likwidatorzy postępują tak jak to postanawia zawarta umowa. Przy czym należy pamiętać, że co do zasady działają w interesie pracodawcy.
Jeśli szkoda jest skomplikowana, nie da się uniknąć obszarów spornych gdzie ostateczny efekt w postaci szybkości i wysokości przyznanego odszkodowania będzie zależał od doboru właściwych i dobrze uzasadnionych argumentów. Nieocenione w takim procesie jest wsparcie brokera, który ma doświadczenie likwidacji wielu szkód z różnych zdarzeń i polis ubezpieczeniowych.
Łatwo o dobre relacje między Klientem a Ubezpieczycielem na etapie zawierania polis. Jeśli strony umowy traktują się poważnie nie będzie problemu z utrzymaniem dobrych relacji w trakcie likwidacji szkody i po jej zakończeniu.
Kluczowe są parametry, które są jednocześnie sednem pracy brokera: właściwy dobór programu ubezpieczeniowego, świadomość Klienta jakie ryzyka chroni polisa i sprawny proces likwidacji szkody.